Centrale exportafdeling op holding niveau

Er bestaat een hele grote kans dat uw binnendeur afkomstig is van Xidoor. Dat is een Brabantse holding van zelfstandige business units, zoals Berkvens, Svedex, Bodor, Limburgia, Vari-Doors, etc. 

 

xidoor front

 

Op het gebied van binnendeuren is Xidoor absoluut marktleider in Nederland; voor elke toepassing hebben zij wel een merk in het assortiment. Wij zijn in gesprek met Rick Boeijen, international business director bij Xidoor.

 


Dit interview is mede mogelijk gemaakt door bouwvertalingen.nl


 

Bij ons is het eten of gegeten worden. Xidoor is een echt familiebedrijf met inmiddels de derde generatie die aan het roer staat. Doel is ook een toekomst te bieden voor de volgende generaties en daarom is expansie noodzakelijk. Wij willen doordringen tot de top 3 van deurenleveranciers in Europa. Om dit te bereiken, is export uiteraard zeer belangrijk. Zelfs zo belangrijk, dat er een exportafdeling voor alle business units is opgericht, en wel op holding niveau.

 

Rick Boeijen

Rick Boeijen

Dit beleid is ingezet rond 2004. Toen was het exportaandeel minder dan 10%, inmiddels hebben wij 100 miljoen omzet, waarvan 30% buiten Nederland gerealiseerd wordt. Doel is echter om 40% van de omzet te exporteren. We lopen met een derde exportaandeel aardig op schema, maar we hebben nog een flinke weg te gaan.

 

Belangrijk is dat we aan de resultaten kunnen zien dat de ingeslagen weg rendeert. Naast een algehele doelstelling van 40% export, is er ook de target dat deze export evenwichtig over de verschillende werkmaatschappijen verdeeld moet worden. Beleid is om risico’s te spreiden en minder afhankelijk te worden van de Nederlandse markt. Dit geldt op concern niveau, maar ook op werkmaatschappij niveau.

 

Wij zien een hoog exportaandeel als middel om de omzet per business unit te stabiliseren. De achterliggende gedachte is dat wij sterk afhankelijk zijn van echte vakmensen, en daarvoor moet je een stabiele omgeving bieden. Ontslaan en over een jaar weer aannemen is bij ons geen optie.

 

Even een stap terug, wat is zo apart aan een binnendeur, hoe kan je met een dergelijk product het verschil maken in de wereld?
Het lijkt inderdaad een gemakkelijk product, maar wij kennen vijf niveaus waarop wij het onderscheid leveren.

 

Allereerst de kwalitatieve afwerking en design, elke maand komen er wel enkele BN-ers in onze showroom hun deuren uitzoeken. Ook hebben wij een aantal befaamde designers aan ons verbonden (o.a. Piet Boon en Eric Kusters), bij wie de designdeuren deel uitmaken van hun projecten.

 

Ten derde onderscheiden wij ons qua productieomvang; niet iedereen kan omvangrijke orders tijdig produceren en leveren, een ordergrootte van  een paar duizend deuren is bij ons geen uitzondering. Ten vierde zijn wij bedreven in het managen van complexiteit. Wij maken niets op voorraad, alles gaat op basis van ‘mass customization’, elke deur is hetzelfde maar toch anders. Wij kunnen afleveren op etage niveau en zelfs op individuele kozijnen, inclusief beslag en sleutels.

 

Als laatste, maar dan wel in willekeurige volgorde, onderscheidende kenmerk zou ik onze innovativiteit willen noemen. Wij zijn specialist in technische deuren, hoe groter hoe complexer, wij hebben oplossingen voor het buitensluiten van bacteriën bij medische toepassingen, wij leveren kozijnen die in de wand zijn geïntegreerd, en onzichtbare scharnieren. Verder omvat ons assortiment ook geluidsisolerende, brandwerende en tegen inbraak beveiligde binnendeuren. Jazeker, daar denk je niet direct aan bij binnendeuren, maar bijvoorbeeld de Nachtwacht in het Rijksmuseum is veilig dankzij onze inbraakbestendige binnendeuren.

 

U heeft toch wel een unieke organisatie, bent u nu een staf- of een lijnorganisatie?
Beide: staf in de zin dat de kosten van mijn 22 medewerkers worden doorbelast, lijn in de zin dat ik als afdeling gewoon mijn targets moet halen binnen de begrenzing dat deze evenwichtig verdeeld moeten worden over de business units. Belangrijk hierbij is niet te ver voor de troepen uit te lopen. Per merk maken wij een exportplan, sommige producten zijn nu eenmaal meer geschikt voor specifieke landen dan andere. Het scheelt nogal of je designdeuren, gewone deuren of utiliteitsdeuren voor bijvoorbeeld ziekenhuizen levert.

 

berkvens 22222Omdat wij een wereldspeler willen zijn, hebben wij een hele internationale organisatie opgetuigd. Doel is om in onze strategische markten uiteindelijk een eigen kantoor te hebben, maar omdat wij voor elke product-/marktcombinatie een eigen nationale strategie hebben, is dit niet al te snel realiseerbaar.

 

Wij hebben al eigen kantoren in Frankrijk, België en Duitsland. Daarnaast werken wij veel met agenten, zelfs in combinatie met onze eigen kantoren waarbij de betreffende agent optreedt als onze buitendienst.

 

Ook werken wij steeds vaker met specifieke deureninstallateurs. Zij nemen dit onderdeel over van de aannemers en zorgen voor de aankoop en installatie. Deuren zijn namelijk vaak een typisch hoofdpijndossier. Binnendeuren worden als laatst in de ruwbouw geplaatst en vormen de overgang van de ruwbouw naar de afbouw. Iedereen die wel eens over de bouw en bouwfouten gelezen heeft, snapt dat het best een hele opgave moet zijn om een rechthoekige deur in een iets minder rechthoekig kozijn te plaatsen.

 

Als laatste distributiekanaal hebben wij onze strategische partners. In landen waar familie en relaties doorslaggevend zijn in het zakendoen, kan je niet met zomaar een agent inschakelen. Dit geldt bijvoorbeeld voor Turkije en het Midden-Oosten. Zij stellen het op prijs om als gelijkwaardige partners te worden behandeld; bij een probleem hebben ze dan ook een direct lijntje met mij.

 

Risico’s? Jazeker, veel gaat goed, maar lang niet alles. In het Midden-Oosten hebben wij zwaar geïnvesteerd, maar is het nog maar de vraag of wij ooit substantieel kunnen oogsten. Spanje was een focusland, maar nergens heeft de bouwcrisis zo hard toegeslagen als daar. Wij zagen alleen maar donkere wolken en hebben ons noodgedwongen teruggetrokken. Inmiddels zijn wij weer begonnen om voet aan wal te zetten. Ook met Griekenland hebben wij goede zakenrelaties, maar is het nu even de vraag hoe dit land zich verder ontwikkelt.

 

Belangrijk bij export is dat je minstens 1 jaar vooruit kijkt en daar ook naar investeert. Wij onderscheiden thuismarkten, strategische groeimarken, exportmarkten, maar ook reactieve markten. In het laatste geval reageren wij alleen maar op aanvragen, mits die voldoen aan onze criteria. Zijn er investeringen nodig in een reactieve markt, dan wijzen wij de aanvraag af.

 

Exportsucces begint bij individuen. Voorheen deed je meer zaken tussen bedrijven, tegenwoordig wordt de persoon steeds belangrijker. Wij zoeken mensen die beschikken over authenticiteit, een oprechte interesse in andere mensen en culturen. Oprecht omdat hoe goed je de talen ook beheerst, je nu eenmaal geen native speaker bent. Het aspect van de vlotte babbel verliest dan waarde ten gunste van de non-verbale communicatie.

 

Simpel gesteld: eerst de vent en dan pas de tent.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Banner Bouwvertalingen horizontaal