De Ipad onder de tandwielen

Export, tja, wij zijn er geleidelijk aan ingerold.

 

bierens front

 

Verenigde Bierens Bedrijven uit Tilburg bestaat sinds 1880, toen leverden wij lokaal. De CEO van Bierens, Henk Meijer, vertelt over de geschiedenis. Plotseling mochten wij leveren in Waalwijk en dus regionaal, maar onze goede naam ging verder en zo werden wij een nationale speler. Echt exportgericht zijn wij pas 20 jaar en dan focussen wij ons voornamelijk op West-Europa, Duitsland en Scandinavië. De laatste drie jaar zijn wij bezig geweest met de opbouw van een mondiale strategie.

 

Onze omzet is een goede 10 miljoen, waarvan 80% export. Hoewel wij hier als familiebedrijf best tevreden mee zijn, merken wij toch dat wij schaalgrootte missen. Onze ambitie is om in 2017 te groeien tot 25 miljoen omzet.

 


Dit interview is mede mogelijk gemaakt door Industrievertalingen.nl


 

Eerst even iets over onze tandwielen. Deze zijn uniek in de wereld. Een innovatie is bijvoorbeeld de S-vertanding. Een moeilijke vorm om te maken, maar door een groter aanhechtingsoppervlak kan dit tandwiel tot 35% meer kracht overbrengen. Daarnaast zijn wij als enige tandwielproducent in staat om geharde tandwielen 5-assig na te frezen. Wij hebben hiervoor eigen software ontwikkeld die zorgt voor een nauwkeuriger tandwiel en een aanzienlijk goedkopere productiemethode.

 

Innovatie is bij ons geen toeval; maar liefst 5% van de omzet wordt gebruikt voor R&D. Thruster 2Ik maak me geen illusies dat een technologische voorsprong blijvend is. Zie Bierens als de Apple onder de tandwielen. Wij hebben de Ipad ontwikkeld en de rest volgt met een eigen tablet. Ondertussen zijn wij al bezig met het ontwikkelen van een nieuwe generatie tandwielen, zo blijf je technologisch marktleider.

 

Terug naar de export. Wij hebben te maken met relatief hoge transportkosten. Een tandwiel weegt al gauw 4.000 kilo. Binnen de core exportmarkten is dit geen probleem. Met een vrachtwagen zijn wij binnen 24 uur in het noorden van Finland. Maar dit geldt natuurlijk niet voor Azië of Zuid-Amerika. Een vliegtuig is duur en een boot is langzaam, althans voor sommige van onze toepassingen. Wij zijn namelijk heel goed in de maritieme sfeer, onze tandwielen worden vaak toegepast in aandrijvingen van schroeven. Denk aan thrusters voor boten, aan kabelleggers, maar ook aan olieplatforms waar de zee te diep is voor palen en die dus drijvend op hun positie moeten worden gehouden.

 

Wij hebben besloten nieuwe productiefaciliteiten op te zetten. Voor Azië willen wij opereren vanuit Vietnam en voor Zuid-Amerika hebben wij Brazilië als uitgangspositie gekozen. Belangrijkste reden is dat de supply chain steeds korter wordt, waardoor wij steeds sneller moeten leveren. Een vliegtuig is te duur, maar met zeevracht ben je al gauw een à twee maanden onderweg en dat is voor sommige toepassingen te lang. Als wij de enige zijn die snel kunnen leveren, dan geeft dat ons weer een voorsprong op onze concurrent.

 

Waarom wij voor Brazilië hebben gekozen? Goede vraag, want het is inderdaad geen gemakkelijk land. De belastingen zijn fors, de loonkosten zelfs hoger dan in Nederland, maar aan de andere kant is het de grootste economie van Zuid-Amerika. Bovendien is er voor de kust veel olie gevonden, wat veel potentie biedt voor onze maritieme toepassingen. De olieprijs moet nog wel iets stijgen, want tot 75 dollar per vat is het niet rendabel om offshore naar olie te boren. Gezien de huidige olieprijzen zijn we wellicht aan de vroege kant, maar je zou ook kunnen zeggen dat we precies op tijd klaar zijn als de olieprijs stijgt.

 

Henk Meijer

Henk Meijer

Investeren in den vreemde is natuurlijk wel een beetje een gok. Uiteraard houden wij alle risico’s strak in de gaten, als relatief klein bedrijf moeten wij verantwoord omgaan met ons geld. Daarom beginnen wij maar met twee productiefaciliteiten. Zo kunnen we eerst eens kijken hoe dit gaat en dan verder uitbouwen.

 

China is bijvoorbeeld ook een aantrekkelijke markt, maar in deze fase voor ons nog te groot. Ook beginnen wij niet vanaf scratch. We zoeken altijd eerst aansluiting bij een lokale partner, een tandwielenfabriek die qua technisch niveau aansluit bij onze manier van werken.

 

Het opzetten van nieuwe productiefaciliteiten lijkt wellicht tegenstrijdig met ons streven naar schaalgrootte. Dat is echter niet zo, want ten eerste krijg je meteen synergie op de ontwikkelingskosten, en ten tweede is gebleken dat een buitenlandse vestiging naast de eigen productie, praktisch evenveel importeert uit Nederland.

 

Voor Europa zien wij vooralsnog geen aanleiding om lokale kantoren te openen. Met onze acht verkoopmedewerkers kunnen wij de verkoop prima centraal handelen. Wij bezoeken veel beurzen en organiseren af en toe eigen conferenties. Ook krijgen wij steeds meer leads via onze bedrijfswebsite, die beschikbaar is in vijf talen.

 

We hebben ook een nieuwe website: tandwiel.info. Dit is hét vakmedium voor de tandwieltechnologie. Deze website omvat meer dan 100 pagina’s met uitleg over terminologie, soorten vertandingen, berekeningsmethoden, assen, etc. Door de enorme hoeveelheid unieke zoekwoorden wordt de nieuwe website elke week vierhonderd keer meer bezocht dan onze bedrijfswebsite.

 

De nabije toekomst staat in het teken van de verhuizing en nieuwbouw van de fabriek. Wij zijn van oudsher gezegend met een grote lap grond rondom de fabriek. Twee derde deel van deze grond hebben wij verkocht en hiermee wordt de nieuwbouw gefinancierd.

 

Er is nog een klein perceel te koop, dus als een lezer van exportmagazine.nl graag een kantoor wil bouwen in hartje Tilburg, dan is dat nog steeds mogelijk!

 

Banner Industrievertalingen horizontaal